8.7.11

kisah nenek dan nasi sup

assalamualaikum..jwablah syang waalaikumusalam.

berdiri nye saye di sini bukan sebenarnye sedang duduk berlunjur kaki ingin berkongsi sedikit cerita benar yang berlaku di depan mata.sempena hari jumaat hari baik marilah kite membace dengan penuh tawaduknye.

hari ni aku pergi hospital asalnye teman mcken yang xtahu mane hospital kB nak g melawat kwannye tapi sebab auni demam dan batuk batuk susah bernapas ma suh bwak sekali g chek.sekali auni di wardkan.pas setel pape yang patot aku,ma n chengah yang dtg kemudian pergi makan kat psar ct khdijah kedai sup perut glemer la ctu,kirenye..itu pendahuluan kalau dalam karangan cikgu kata kene letak baru dapat 2 markah.

masuk isi tersurat dan tersirat kene wat perenggan baru maka xperlu kedekut space terus enter 2x buka perenggan baru.ok begini mase tengah tunggu order ma duk hujung,cngah di tengah dan aku paling hujung di sebelah seorang nenek dan cucunya.cucunya kalau di anggarkan umor dlam linkungan darjah 1 atau 2 mknanye 7 atau 8 tahun la kan,kebarangkalian saje.mase bihun sup aku sampai aku dengar nenek tu tanya tuan kedai bape harga nsik cucu die nasi separuh katenye.aku xdengar la ape tuan kedai jwab sebab die berdiri d sebalik almari kaca tempat gantung ayam.

tengah nak menyuap sudu pertama aku tengok nenek tu bagi duit kertas RM 1 pastu lam tu ade syiling yang aku xtahu brape.beberapa minit kemudian tuan kedai cakap xckup duit nenek tu bagi,aku dgr die cakap syiling rm4 die letak lam tu.tapi tuan kedai tetap kate lagi singgit setengah kene bagi.terus nenek tu bukak beg rabaraba korekkorek syiling kuarkan singgit setengah.

aku terdiam memang dari tadi aku diam sebab aku xbape nak sihat otak aku terpkkan sesuatu,aku xnampak nenek tu sperti susah tapi mungkin die memang susah atau die jimat.aku pom xtahu.masih meneruskan suapan tapi otak duk berpk,nanek tu suruh cucunye cepat2 makan dan untuk pengetahuan kamu pembaca nenek tu xmakan pom,xde oder pom untuk die just untuk cucu die.aku diam lagi.xbape lalu nak suap sebab masih bizi bodi melihat,bile nasik sudah habes cucunye menghirup plak sup tuh.pantas die tanye nak lg ke?cucu die kate da kenyang lalu die angkat mangkuk sup dan hulurkan pada pelayan kedai tu supaya bungkuskan untuk dibawa balik.

tergamam aku sebab sup tu da tinggal sedikit je lagik,kirenye suku lah.tapi aku xtahu la lauk maseh banyak atau x.bile nenek tu berdiri dan mahu pergi aku teliti diri die dan cucu dia.xnampak mcam susah.siap bawak 2 3 plastik mungkin barang yang dibeli.lepas tu aku ceritakan pada chengah,die marah aku nape xbtau die biar die bayarkan.aku pk bukan aku xnak byar tp tegakah nanek tu melihat orang byarkan rm1.50 untuk dia?bisakah die terima pandangan simpati aku pada die?itulah yang otak aku duk pk dari aku mule mencuri dgr dan lihat mereka berdua.dan chengah plak ckap kite makan smpai bertambah nasik tapi die xmkan pom sprauh je untuk cucu die.aku diam.hmmm..

kalu betol nenek tu orang susah aku akan rase bersalah tapi kalu aku mghulurkan duit sbnyak itu mgkin hati nenek tu terkesot.kan?atau hanya aku yg beremosi.cerita hari ini seorang nenek sanggup xmakan dan hanya temankan cucunya makan wapom die xckup duit,kalu benar die tiada duit.pengorbanan seorang nenek.

sekian.





p/s: nenek aku kata kalu anak dan cucu,die syangkan cucu lagi.kalu cucu dan cicit,die lebih kasihkan cicit.sume orang tua pom rase begitu..betolkah?itu nenek aku kate lah.

No comments:

Post a Comment