21.12.09

kehidupan seorang driver dan keretanya

critanya bermula begini..

saya drive sebuah kete buruk,
saya bawak penumpang2 di belakang,
saya takot nk drive sorg diri jdik penumpang2
sanggup teman saya disepanjang pjalanan,
saya tahu mereka akan bersama saya smpai
saya jumpa semula penumpang yg duduk dsebelah
saya sebelum ni,penumpang yg turun tanpa saya sedar,
sebab tulah saya biarkan seat sebelah kosong dgan harapan
penumpang tu turun bersebab yg munasabah dan dia
akan datang balik teman saya drive.
tp saya silap,3 tahun saya tunggu tp penumpang tu tetap
xde d tepi2 jalan untuk menumpang dan menolong sya drive...
Dtengah2 pjalanan seorg penumpang blakang mintak saya
berhentikan kete krna die nk tolong drive kete untuk saya,
mungkin krana sya da letih sya terima pelawaan tersebut,
saya da xmampu lg drive sorang,sya perlukan org untuk
drive kete bile saya duduk d sebelah pemandu dan ada
penumpang dsebelah bile saya jdi pemandu,
saya bergilir2 drive kete yg melalui jalan raya sibok,
yg menyebabkan rmai org ingin menumpang,
penumpang sebelah saya memarahi sya bila saya berborak
dgn penumpang blakang dan sya bersbar,
suatu hari saya tersedar yg kete saya dipenuhi muntah2
dan bile kete yg dipandu excident teruk lalu saya mghntikan kete
sya d 1 perhentian yg die xinginkan untuk menyuruhnya keluar
krana sya da xrser selamat lg untuk biarkan die jdik penumpang
dsebelah tp saya benarkan die untuk menjdi penumpang dbelakang,

semasa sya drive sorg2 sy nmpak penumpang dsebalah yg telah
hilang tnpa sedar 1 ketika dulu menahan kete sya.sya mghntikan kete
dan die ingin mngmbil seat die smula,alasannya senang,dulu die
xpercaya yg sya dan dia mampu drive kete jauh2.
sya tersenyum dan pelawa dia untuk menumpang dblakang,
ini kerana nama die da dipadam d seat sebelah pmndu 2 tahun lepas.

saya memandu kemana jua saya mahu,
mengambil mana2 penumpang yg mahu
penumpang dbelakang mengikuti setiap pejalanan saya.
da puas sya memandu seorg diri lalu sya bukakan pintu
untuk sesiapa yg sudi menumpamg bersama di sebelah,
suatu hari saya terjumpa seseorg yg ingin mnjadi penumpang
disebelah,saya rser sya akan selamat menumpangkn dia krna
dia ada segala ciri penumpang sbelah yg dkehendaki,
sya terima die tp biarlah dia mnjadi penumpang dblakang dahulu,
bile kete saya salu rosak,die msih ingin mnjdi penumpang,
akhirnya sya terima die untuk berada di sebelah saya.
saya drive dgn gembira,jalan yg dilalui xsibok,cerah,
saya xbosan bile die ada,bile saya penat die drive,
die tolong baiki kete bile rosak,die basuhkan kete bile kotor,
suatu hari die drive kete,die bawak jalan hutan,
saya memahami die mgkin krana jlan hutan lg cepat smpai,
xjem,xsibok,wapom die drive kete msuk lubang2,nek divider,
sya masih dsebelah memakai seat belt dgn harapan pjalanan
kami akan selamat,tp bile lama sgt djalan sunyi,sya
mahukan jlan raya biasa,mahu juga jdik driver ke arah tmpat
yg ingin dtuju,sya xingin jdik penumpang selamanya
dlam kete sendiri dan mengikut laluanya,bile sya nk dia
mengambil penumpang2 untuk menemani sya sbg pnumpang,
menceriakn perjlanan kami,menambahkan pegetahuan kami,
meringankan beban kami..tp sya silap die xnk itu sume,
die xsukekn penumpang blakang,die rser tergangggu,
die rser serabut,die rser saya xkn pedulikan dia bila
ada penumpang2 dbelakang.da beberapa kali sya tekan break
dan mghntikan kete supaya die klua tp dia tetap xkn bergnjak,
die tetap xkn mempedulikan arahan sya,dia tetap nk jdikkn
kete buruk sya sebagai knderaan dia wapom die bleh dpt kete baru,
sya xmmpu buat ape2,kdg2 sya sndiri takot die akan
btol2 turun kete dan menumpang kete len,da 4 tahun ada pnumpang
disebelah jdi sya tkot sya da xmampu drive sorg2 wapom kdg2
sya nekad n kuatkan hati untuk drive sorg2.
die msih di sebelah walau ape kemahuan dan arahan sya,
die xpernah pedulikan..sya takot sya sendiri akan turun kete
dan menaiki bas,saya akan terus bertahan krna dia yg sya pilih
dulu untuk menjdi penumpang dsebelah,sya akan lebeh rela
andai dia yg ingin menumpang kete laen dr sya yg trun untuk
mnumpang kete len. sya tau dia penat drive n jdik penumpang
kete sya tp dia msih bersabar,saya tau dia xkn pernah selesa
ngn kete bruk sya wapom dia da modified jdik kete baru skalipom
krna kete sya tetap kete buruk wapom zahir nye baru.ia xkn mampu
jdik sperti kete bru yg dia nak dan sya sndiri xmampu nk jdik
driver yg cekap untuk dia wapom da 4 taun dia latih,krna sya
gembira mnjdi pemandu biasa bersama kete buruk sya.
sya juga ingin jdik driver dgn gmbira menempuhi perjalanan ini.





No comments:

Post a Comment